A horgászorsók a horgászbot mellett az egyik legfőbb kellékek, amelyek a horgászathoz szinte elengedhetetlenek (kivéve, ha spiccbotos horgászatról van szó). Egy kiváló horgászorsó egyik horgászmódszert űző horgász eszköztárából sem hiányozhat.
A horgászorsó fő feladata a zsinór tárolása, azonban az orsó segítségével nagyobb távolságban pecázhatunk, mint egy spiccbottal, emellett a halak fárasztása során is kitűnő szolgálatot tesz.
Az orsók többféle szempont szerint osztályozhatók. Megkülönböztetünk peremfutó, multiplikátoros és tároló orsókat. A tároló orsók hazánkban manapság már szinte kizárólag mint legyező orsó használatosak.
A multi orsók elsősorban mint tengeri orsók, harcsázó orsók és pergető orsók (casting orsók) használatosak. Itt már jóval bonyolultabb a belső felépítés.
Míg a tároló orsó csupán egy egyszerű szerkezet, addig a peremfutó orsót a hajtókar, felkapókar, dob, fék és persze a belső alkatrészek (csapágyak, hajtókerekek) alkotják. A hajtókar segítségével hajtjuk az orsót, csévéljük fel a zsinórt és fárasztjuk a halat. A visszaforgásgátló a fárasztás során használatos apróság, aminek a használatával nem csavarodik a zsinórunk. A horgászorsó dobja tárolja a zsinórt, a felkapókar pedig a zsinór kidobásához, illetve felcsévéléséhez járul hozzá. A fékrendszerrel kontroll alatt tarthatjuk a zsinórunkat a hal fárasztása során.
A legelterjedtebbek a peremfutó orsók, amelyek kategóriájába tartoznak az első-, hátsó-, harci-, és nyeletőfékes orsók. A pergető horgászok körében elsősorban az elsőfékes pergető orsók népszerűek, a hátsó-, és harcifékes orsók pedig az úszós horgászok táborában közkedveltek. A baitrunner orsók elsősorban a bojlisok kellékei, azonban aki élő csalival horgászik ragadozó halakra, annak is egyik kedvelt horgászorsó típusa a nyeletőfékes orsó.
Az orsók rendelkeznek méret számozással is. A legkisebb orsók mérete 500, míg a legnagyobbaké akár 10 000 is lehet. Az orsó méretét főként a dob kapacitása, az orsó mérete, ereje határozza meg.
Fontos paraméter még a horgászorsó áttétele, ami pl. 5,2:1. Ez jelöli, hogy egy hajtókar forgatás alatt az orsó rotorja hányszor fordul körbe a tengelye körül.